Zakendoen in Duitsland & Oost-Europa
Business School Windesheim Zwolle
In 2011 heeft de Hogeschool Windesheim Zwolle de minor ‘Zakendoen in Duitsland & Oost-Europa’ ingericht. Tijdens het halfjaar dat studenten de minor volgen, is er veel aandacht voor de Duitse taal, cultuur en geschiedenis en diverse aspecten van zakendoen in Duitsland en Oost-Europa. Onderdeel van de minor zijn meerdere excursies naar Duitsland of Oost-Europa. De excursies worden benaderd vanuit een zakelijke invalshoek: studenten gaan op ‘zakenreis’. Tijdens de reis zijn er colleges, bedrijfsbezoeken en werken studenten aan een real case-opdracht. Studenten onderzoeken vragen als: welk Duits gebied of Oost-Europees land is het meest interessant voor de export van een bepaald product en hoe wordt deze markt het beste bewerkt? In samenwerking met een bedrijf in de regio proberen de studenten antwoorden te vinden.
Realistische ervaring
Drs. Ing. Pieter van Essen (MBA) is de coördinator van deze minor aan de Business School Windesheim in Zwolle: “Gedurende een half jaar werken studenten aan een onderzoeks- en adviesrapport. Hierin richten ze zich op de wensen en behoefte van de afnemers en het onderscheidende vermogen van het bedrijf. Bedrijven als Wecovi en De Wijndragers BV maakten al gebruik van het advies van Windesheim-studenten om de Duitse en Oost-Europese markt te verkennen.”
Toegankelijker door opvolgen van advies
Roel Geurts van Wecovi, een bedrijf in schoonmaakmaterialen, ervaart dat de adviezen van de studenten bijdragen aan een succesvollere marktbenadering: “Naast tal van nieuwe prospects heeft het adviesrapport nieuwe, verfrissende ideeën opgeleverd over het bewerken van de markt. Eén van de inmiddels geïmplementeerde adviezen was om onze website beter af te stemmen op de normen van de Duitse klant en zo toegankelijker te zijn. Het resultaat: een Duitstalige webwinkel.”
Belangrijke handvatten
Christian Lensen van mosterdmakerij De Wijndragers BV vindt het interessant te zien hoe ‘buitenstaanders’ kijken naar zijn bedrijf, filosofie, product, kansen, bedreigingen, maar ook naar het huidige beleid en strategieën: “In het plan wordt een duidelijk beeld geschetst van de voor- en nadelen van een distributeur of importeur. Voor de huidige Duitse betrekkingen zullen we zeker adviezen gaan opvolgen uit het rapport. Daarnaast heeft de groep ons belangrijke handvatten gegeven voor het betreden van de Poolse markt.”
Ervaring: Mariëlle Schuttert
De diversiteit sprak mij zeer aan. Tijdens de minor verbeter je niet alleen je kennis over de Duitse taal, maar komen ook de economie, de geschiedenis en de cultuur van Duitsland en Oost-Europese landen aan bod. Duitsland is een belangrijke handelspartner van Nederland. Daarom is het ook zinvol om meer van onze oosterburen te weten. Tot slot staat er een studiereis op het programma. Je leert dus niet alleen uit de boeken hoe je zaken moet doen, je ziet het ook in de praktijk.
Ik heb samen met drie andere studenten voor een Duitse gemeente onderzocht hoe zij Nederlandse toeristen aan kunnen trekken door de gemeente intern en extern te analyseren en vervolgens een marketingcommunicatieplan op te stellen. Ons advies is onder andere om het website van de gemeente te vertalen, een informatiepunt op te zetten, meer culinaire activiteiten te organiseren en via tijdschriften, reisorganisaties, beurzen en social media de gemeente te promoten. Het is interessant dat je met een bestaande opdrachtgever meedenkt. Het is leuk om te zien dat je voorstellen mee worden genomen en misschien worden uitgevoerd.
Op het programma stonden drie excursies. Eerst ben ik een dag naar Düsseldorf in Duitsland geweest. Hier heb ik een bezoek gebracht aan het Nederlands Consulaat-Generaal en Düsseldorf Airport. Daarna heb ik twee dagen doorgebracht in Nordhorn, Duitsland waarbij het Rathaus, de Volksbank en Tierpark Nordhorn bezocht werden. De laatste excursie was een vijfdaagse zakenreis naar Gdansk in Polen. Ik heb twee bedrijven en de scheepswerf bezocht. Ook vond er een uitwisseling met studenten van de universiteit plaats. Deze excursies waren erg leuk. Je gaat in gesprek met ondernemers en studenten en je ziet hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
De Duitse cultuur verschilt zeker van de Nederlandse cultuur. Nederlanders zeggen al snel jij tegen elkaar, maar in Duitsland blijf je ‘Sie’ zeggen. Ook moet je goed voorbereid een bespreking met je Duitse partner ingaan. Dit houdt onder ander in dat ruim van tevoren de agendapunten bekend moeten zijn. ‘Dat komt later wel’, kunnen Duitsers ook niet waarderen. Tevens is te laat komen geen optie. Mijn laatste tip is: kleed je gepast en poets je schoenen en auto.
Jazeker! Vier uur per week kreeg ik het vak Duits. Aan de onderdelen spreken, luisteren, schrijven en lezen werd gewerkt. De focus lag op veel voorkomende zakelijke situaties, zoals klanten ontvangen en rondleiden, ondernemingen en producten voorstellen, telefoneren en zakelijke brieven schrijven. Het waren nuttige colleges.
Wat de toekomst brengt, weet ik nog niet. Ik sluit het zeker niet uit, maar eerst zal ik mijn studie Bedrijfseconomie afronden.