Zukunft Duitsland
Haagse Hogeschool / Fachhochschule Brandenburg
‘Zukunft Deutschland’ is een extra-curriculair programma over Duitsland dat de Haagse Hogeschool in combinatie met de bachelor European Studies aanbiedt. Deelnemers van ‘Zukunft Deutschland’ moeten minstens tot de 5e klas van de HAVO Duits hebben gedaan. Doel van het programma is Duitsland in al zijn facetten beter te leren kennen. Doordat veel activiteiten in het Duits zijn en je in het vierde jaar de optie hebt om in Duitsland te studeren, verbeter je ook je Duits. Ook studenten van de opleiding bedrijfseconomie kunnen inmiddels aan het programma meedoen, en het is de bedoeling dat dit in de komende jaren voor meer opleidingen gaat gelden.
Het programma loopt de volle vier jaar van de bachelor. In het eerste jaar is er een algemeen oriënterend programma over Duitsland met bezoeken aan Duitse instellingen in Nederland, zoals de ambassade en de Duits-Nederlandse Handelskamer. Ook is er een studiereis naar Berlijn en Aken. In het tweede jaar ligt de focus op de economische relaties tussen beide landen. Er worden onder andere bedrijfsbezoeken en presentaties door ondernemers georganiseerd en er vindt een studiereis naar Düsseldorf plaats. Om het Duitse taalgebied in zijn geheel te leren kennen, is er ook een excursie naar Wenen. Zowel in het eerste als het tweede jaar komen regelmatig gastsprekers langs. In het derde jaar voer je een projectopdracht voor een externe opdrachtgever uit. In het vierde en laatste jaar studeer je zes maanden aan de Fachhochschule Brandenburg. Studenten krijgen voor elk jaar dat ze deelnemen een certificaat dat wordt ondertekend door de Duitse ambassadeur.
Ervaringen: "Ik had vroeger niks met Duitsland en nu wel"
Sem Klop (1990) en Kim Suttle (1987) hebben als studenten European Studies vanaf het begin van hun studie aan ‘Zukunft Deutschland’ meegedaan. Hieronder beschrijven ze hun ervaringen.
Allebei waren ze toen ze met ‘Zukunft Deutschland’ begonnen nog helemaal niet zo met Duitsland bezig. Kim: “Ik moest een tweede vreemde taal kiezen en ik koos voor Duits omdat de taal op Nederlands lijkt en daarom wat eenvoudiger is om te leren. Ik had verder niet zo veel met Duits en Duitsland. Ik kom uit Groningen en Duitsers waren altijd de toeristen die geen Engels konden en daarom best wel irritant waren. Toen ik van ‘Zukunft Deutschland’ hoorde, ging ik dat doen omdat ik daarmee ook meer het belang van Duits zou kunnen gaan inzien.” Sem: “Ik koos voor ‘Zukunft Deutschland’ omdat het goed is voor je CV om extra dingen te doen. Bovendien is European Studies een heel erg brede studie en met ‘Zukunft Deutschland’ kun je je wat meer specialiseren en je van andere studenten onderscheiden.”
Door het programma kijken ze allebei inmiddels heel anders tegen Duitsland aan. Sem: “Ik ben heel erg geïnteresseerd geraakt in Duitsland terwijl dat helemaal niet zo was toen ik aan 'Zukunft Deutschland' begon. Het is intussen echt mijn hoofddoel geworden. Ik doe nu alles met Duits. Ik zie wat voor een leuk land het is, hoeveel het Nederland brengt en hoeveel het mij ook kan brengen.” Ook Kim heeft inmiddels een heel andere kijk op Duitsland gekregen: “Ik weet inmiddels veel meer hoe belangrijk Duitsland voor Nederland is, ook in economisch opzicht, en vind het nu een heel leuk en een mooi land. Ik heb in mijn derde jaar een half jaar in Ingolstadt gestudeerd, ga nu in mijn vierde jaar naar Brandenburg voor een uitwisseling en wil daarna nog langer in Duitsland blijven om stage te gaan lopen, het liefst in Berlijn.”
Allebei hebben ze het gevoel dat Zukunft Deutschland een goede toevoeging op hun studie is en ze veel geleerd hebben. Kim: “Zoals het promotieplan dat we in het derde jaar hebben gemaakt. Dat was echt een heel leuk project.” Sem: “Ja, toen hebben we een marketingplan geschreven voor een Duitse regio om de bekendheid van die regio in Nederland te vergroten. Eerst kregen we een driedaagse rondleiding door het gebied met eigen chauffeur, dat was echt superleuk. Daarna hebben we in drie maanden een plan voor die regio gemaakt en aan het eind gepresenteerd.” Hun kennis van Duitsland komt ook later op de arbeidsmarkt van pas, denken ze. Sem: “Je leert hoe de Duitsers zijn. Je ziet dat ze heel erg punctueel zijn en dat de hiërarchie in hun bedrijven heel anders is. Die kennis, daar ga ik zeker wel iets aan hebben. Het lijkt mij heel leuk later bij een Nederlands bedrijf te werken en dan bij de handelsafdeling met Duitsland te werken. Dan weet ik nu wel heel goed hoe ik de Duitsers moet benaderen.”
Al met al vinden ze 'Zukunft Deutschland' zeker een aanrader. Sem: “Als mensen zouden weten hoe belangrijk Duitsland is, zouden ze ook weten hoe belangrijk dit programma is. Ik had vroeger niks met Duitsland en nu wel. Ik vind het een leuk en interessant land en de mensen ook en ik zie er een toekomst in.”